:: My gangS :: TQVM

Saturday, April 14, 2012

BAB 3 MENANTU DARI OVERSEA?



BAB 3

“KENAPA? Kau takut ke?” Soal Shanzay seraya menutup kembali pintu kereta. Telinganya masih tidak pekak lagi untuk mendengar jeritan dari gadis itu semasa ayat bermalam itu terpacul keluar dari bibirnya.
Langkah diatur ke arah Ayara yang baru saja membuka pintu kereta. Sesaat mereka berdua bertentangan mata. Bibir Shanzay mengukir senyum nipis apabila melihat wajah Ayara yang sedikit pucat dan tegang. Mungkin agak cuak dan mungkin juga marah dengan kata-kata dia tadi.
“Hantar aku baliklah! Aku tak nak tidur sini,” Ayara menjeling tajam ke arah Shanzay sebelum matanya memandang ke arah lain. Sejujurnya pandangan dari lelaki itu sedikit mendebarkan hatinya walaupun akalnya cuba menolak fakta itu. Ah! Aku tak percaya lagi lelaki asing! Serik! Hatinya cuba memberi amaran.
“Kalau aku tak nak hantar macam mana?” Shanzay mula merapatkan dirinya ke arah tubuh Ayara sehingga gadis itu terperangkap di badan kereta. Wajah Ayara yang sedikit pucat itu hampir-hampir membuatkan hatinya hampir tergelak namun dia cuba bertahan.
“Eh kau nak buat apa ni?” Tertahan-tahan suara yang keluar dari Ayara. Hampir sesak nafasnya ketika itu apabila lelaki itu merapatkan diri padanya sehingga tiada ruang untuk bergerak. Memang betul-betul gila!
“Aku saja je nak tengok kau berani ke tak?” Soal Shanzay kembali dengan tawa kecil yang terletus di bibirnya. Perlahan-lahan dia berundur beberapa tapak dari situ sebelum mengatur langkah ke pintu apartment.
Ayara mengeluh nafas kelegaan. Tidak menyangka yang lelaki yang baru saja dikenalinya hampir setengah jam yang lepas itu berperangai sebegitu. Seumur hidupnya, inilah kali pertama dia terjumpa dengan lelaki bermata hijau dengan perangai sebegitu.
Keadaan sunyi sepi di situ membuatkan bulu romanya kembali meremang. Walaupun kawasan di situ agak lapang dan dipenuhi dengan pepohon kelapa yang tersusun elok, namun hatinya belum merasa selamat. Seolah-olah dapat merasa ada sesuatu yang sedang memerhatikan.
Melihatkan kelibat Shanzay yang sudah hampir menghilang di pintu apartment, Ayara mula melajukan langkah tanpa menoleh ke arah belakang. Terasa tidak sanggup lagi ditinggalkan sendirian seperti tadi.

***


“AKU ingat kau berani sangat nak duduk kat bawah tu sorang-sorang,” sindir Shanzay seraya menolak pintu apartmentnya di tingkat dua itu. Sejujurnya dia hampir saja menghamburkan ketawa apabila gadis itu berkejaran mendapatkannya tadi.
Ayara gigit bibir menahan geram. Sejak dari tadi Shanzay tidak habis menyindir akan dirinya yang takut ditinggalkan berseorangan. Mahu saja dia menjawab yang gadis lain mungkin juga akan berperasaan sedemikian namun bibirnya seolah-olah digam. Hanya reaksi fizikal saja yang mampu dia jelaskan.
“Malam ni kau tidur dulu sini, esok pagi aku hantar balik,” tutur Shanzay sekali lagi lalu kaki diatur ke sofa berangkai tiga. Ayara hanya kaku di pintu. Masih teragak-agak untuk masuk ke apartment mewah itu. Otaknya mula memikirkan sesuatu. Macam mana kalau aku bermalam kat sini, tiba-tiba aje orang datang cekup? Tak nak aku kahwin dengan mamat mata hijau ni! Hee! Tak naklah!
“Kat sini orang takkan ambush. Apartment ni completely under control,” ujar Shanzay apabila melihat wajah Ayara berkerut-kerut seolah-olah memikirkan sesuatu. Dia tahu yang gadis itu pasti terfikir akan hal yang satu itu. Dan dia juga tahu yang apartment yang diduduki ni bukan sembarangan apartment. Tambahan pula dia membayar peruntukan yang lebih untuk memastikan keselamatannya terjamin. Jadi tidak akan ada masalah kalau dia membawa Ayara pulang bermalam untuk semalaman.
Ayara merenung wajah tenang Shanzay. Lelaki itu menjungkitkan kening.
“Aku macam tak percaya cakap kau,” balas Ayara acuh tak acuh. Iyalah, ini Malaysia bukannya negara asing. Tiada jaminan untuk tinggal berdua di situ walau tidak berbuat apa-apa. Jikalau dikenakan tuduhan berkhalwat, agak susah untuk menang kes walau sudah mengupah peguam terkenal.
Shanzay ketawa kecil. “ Tak percaya sudahlah. Aku nak pergi mandi. Dah dekat nak habis Maghrib ni. Kau tak nak solat?”
Ayara diam seketika. Erk! Tak ada soalan lain ke nak tanya. Perkara yang wajib itu seringkali dipandang ringan.
“It’s okay. Aku faham,” sambung Shanzay sebelum mengatur langkah menuju ke bilik tengah yang ada di situ. Siapalah dia untuk menegur hidup gadis itu. Dia sendiri pun masih lagi merangkak-rangkak dalam hal yang satu itu.
Ayara mengetap bibir. Hissh mamat mata hijau ni. Bikin aku malu je! Gerutu hati Ayara walau hakikatnya dia tahu akan semua itu.
Kakinya mula melangkah menuju ke sofa berangkai tiga itu. Sebuah tv berskrin rata itu langsung tidak menarik minatnya untuk menonton. Punggung dilabuhkan di situ sebelum mengeluh perlahan. Rasa penat yang mula menjalar ke seluruh tubuh serta deruan penghawa dingin yang agak sejuk itu membuatkan matanya cepat terasa layu. Dia cuba untuk bertahan namun keletihan membataskan segala-galanya.

***








SHANZAY mengerutkan kening apabila melangkah keluar dari bilik. Dia yang hanya bersinglet dan hanya memakai seluar pendek mengatur langkah ke arah sofa yang diduduki oleh Ayara. Lama matanya merenung tubuh Ayara yang sudah terlentok di sofa berangkai tiga itu. Wajah Ayara yang polos dan tenang semasa tidur membuatkan jantugnya berkocak perlahan. Siapa kata gadis Melayu tak cantik? Hatinya berbisik perlahan. Tangan yang diangkat untuk mengalih sedikit rambut Ayara yang jatuh ke pipi itu dilarikan laju. Haishh! Mahu gugur iman ni kalau tenung lama-lama, bisiknya sebelum menegakkan kembali tubuh. Tidak mahu berlamaan-lamaan di situ. Itu pun dah hampir sesak nafasnya ketika berdekatan dengan gadis itu. Seolah-olah gadis itu mempunyai daya penariknya sendiri untuk dia mendekat. Walau tempoh perkenalan mereka yang agak singkat. Tak sampai pun lagi sejam.
“Hey, tidur pulak. Bangunlah!” Shanzay menolak sedikit bahu Ayara sehingga tubuh gadis itu hampir-hampir terjatuh dari sofa. Eh kuat sangat ke aku tolak dia? Fikir Shanzay sendiri apabila melihat tubuh Ayara hampir terjatuh.
Ayara yang masih dalam keadaan mamai itu terpisat-pisat mencelikkan matanya. Wajah Shanzay yang terpampang di ruang mata membuatkan matanya terbeliak luas. Cepat-cepat dia membetulkan kedudukannya sebelum bangkit berdiri. Hanya seketika sahaja dia memandang ke arah Shanzay apabila matanya terpaku pada tubuh tegap Shanzay yang tidak lengkap berpakaian itu. Haishh! Apasal lah mamat hijau ni pakai macam ni? Tak hormat tamu langsung! Bisik hatinya seraya mengalih pandangan ke arah lain.
“Aku lapar. Kau pergi masak,” arah Shanzay tiba-tiba. Ayara cepat-cepat berpaling. Kelibat Shanzay yang sudah mengambil tempat di sofa itu direnung seketika. Aku? Masak? Biar betul dia ni?!
“Apasal aku kena pergi masak pulak? Aku kan tetamu,” Ayara menyuarakan rasa tidak puas hati. Boleh pulak dia suruh aku pergi masak? Ingat aku ni bini dia ke apa?
Remote tv ditekan sebelum mengalihkan pandangan ke arah Ayara. “Kan aku dah tolong kau tadi, so aku suruh kau masak je pun. Buat balas budi,” tutur Shanzay selamba. Rancangan tv yang sudah mula menayangkan rancangan memancing itu mula ditonton tanpa rasa bersalah.
Ayara terasa hendak pitam. Rengusan kecil terkeluar dari bibirnya. Langkah diatur ke arah lelaki itu yang santai menonton tv. Sesaat kemudian, tubuh Ayara menghadang pemandangan Shanzay. Kedua-dua tangannya mula didepakan. Betul-betul menghadang Shanzay dari menonton tv.
“Kau ni apahal block aku nak tengok tv?” Soal Shanzay yang mula tidak puas hati apabila gadis itu menghadang tontonannya.
For your information, jangan harap aku akan masak untuk kau. And one more thing, aku nak balik. Aku tak kisah kalau kau nak suruh aku bayar berapa pun, janji hantar aku balik!” Ayara menegaskan suara. Sejujurnya dia tidak mahu lagi untuk berada di situ. Lelaki bermata hijau itu seakan mengambil kesempatan untuk membulinya. Dan dia memang tidak suka akan situasi itu walau terpaksa merayu dihantar pulang.
Shanzay tersenyum sinis. Dia bangkit dari sofa dan dirapatkan tubuhnya ke arah Ayara. “Okay fine. Aku boleh hantar kau balik malam ni tapi aku tak nak duit kau. Aku nak benda lain sebagai ganti,” suara Shanzay mula berubah menjadi sedikit perlahan.
“Kau nak apa?” balas Ayara dengan nada pelik. Aku offered duit tak nak? Takkan nak kereta aku pulak kut? Tapi kan kereta dia lagi mahal dari kereta aku. Memang mamat mata hijau ni pelik!
“Aku nak......” Shanzay meleretkan suara. Matanya mula meliar memandang ke arah tubuh Ayara.
Jantung Ayara mula dilanda rasa tidak menentu. Pandangan mata Shanzay itu terasa agak merimaskannya. Seolah-olah lelaki itu cuba membayangkan sesuatu.
“Aku nak kau layan aku malam ni boleh?” Suara Shanzay kedengaran bernada menggoda berhampiran telinga Ayara. Sesaat tubuh Ayara kaku di situ. Tangannya terasa seram sejuk apabila lengannya yang masih berbalut kemeja itu mula disentuh perlahan oleh Shanzay.




30 comments:

(^__^) miza muhd said...

hahaha... lawak la. tapi, kita suka entry ni. buat kita senyum je di pagi ahad ni. next entry please... thank you. :)

RinsyaRyc said...

siaplaaa ayara ... hik3.. shanzay comel :heart:

Afifah Yusof said...

best...best... buat saya sengih sorang-sorang ni... hihihi... ^__^

mbai jocey said...

hehhehhee....sweetnyer...........senyum sorang2 jd nya....sukanyer.......^_^

Syasha Alwanniey said...

best!
tp kan,, mcm tak logik sikit la kak zura.. lelaki tu kan beriman,, tak kan la dye nk bawak mne2 perempuan yg dye x kenal masuk rumah sesuka hati...
(sorry la sbb komen)

suraya yusoff said...

suke bc entry ni..wt sy senyum jer..kak zura, cpt la smbung..x sabar..hehehe

Megat Teruna said...

hurmm...

zura asyfar addy rifqhiey said...

@(^__^) miza muhd

thanks sbb suke dis entry..hehe...pakat taip jer ni..hope terhibur..btw ur wc :)

zura asyfar addy rifqhiey said...

@RinsyaRyc

hahaha..shanzay comel ke? hehe :D

zura asyfar addy rifqhiey said...

@Afifah Yusof

thanks dear fifah..senyum gak ni..hehe :D

zura asyfar addy rifqhiey said...

@mbai jocey

thanks mbai....sweet ke? hehe..

zura asyfar addy rifqhiey said...

@Syasha Alwanniey

thanks...ade satu kisah pasal sebalik citer ni..mmg si guy bawak balik gurl yg tak kenal tp gurl tu ketinggalan bas...dia takde wat pape pn..just kesian je..btw thanks sudi drop komen :)

zura asyfar addy rifqhiey said...

@suraya yusoff

hehe..thanks....senyum jugak ni mase taip..insyaAllah :)

zura asyfar addy rifqhiey said...

@Megat Teruna

why MT? hehe...

Hatika said...

best lah.. suke

Hatika said...

best lah.. suke

missfie_za&Lynn_are said...

makin best.. start frm bab 1 smpai 3.. mmg awesome cite nie... sukex3.. hehehe..

Liana Franz said...

just nice kak
i loike :)

eila said...

ok i dh jatuh cinta kat hero 2 ensem giler kot....

zura asyfar addy rifqhiey said...

@Hatika
thank you ika..next entry jemput singgah lg yer :)

zura asyfar addy rifqhiey said...

@Liana Franz
thanks liana..nnt jmput sgah lg :)

zura asyfar addy rifqhiey said...

@eila
err..hehe..2 daniel rene..agak susah nk cr leki bmata hijau ni :)

blinkalltheday said...

cweet...kawen ke diorg ni nti?

zura asyfar addy rifqhiey said...

@blinkalltheday

thank you dear...insyaAllah ade jodoh kawenlah..hehe....tgk tajuk rasenye dh boleh agak kot :)

zura asyfar addy rifqhiey said...

thAnks yer miss fieza sbb follow dr awal lg :)) ~ jemput sggah lg kt blog yer :))

Qwerty said...

amboi shazay. tak baik dera anak dara orang.
hahaha

zura asyfar addy rifqhiey said...

@Qwerty

haha kan? sian kat ayara kena buli...hehe..

Kathy Tuah said...

best2.. sajelah shanzay tu nak test araya :D

aliahmohdsalleh said...

Mula-mula bully ,lama-lama jatuh cinta kot.Best .

emaadiko ismail said...

salam kak zura..nape bleh baca sampai bab 3 jer..yg lain2..page takleh open ler :-(